söndag 27 oktober 2013

Sexnegativ?

Är jag sexnegativ i mitt observerande av heterosexuella kyssar och heteropar som håller handen?

Nja, i grund och botten är jag sexpositiv. Samtycke är A och O i sex och jag hoppas att alla de heterokyssar jag observerar bygger på samtycke och lust. MEN! Jag tror inte att många heteros förstår att deras uttryck för heterosexuell tvåsamhet kan vara provocerande p.g.a. sitt privilegium att aldrig bli ifrågasatt och utsatt för ett ständigt närvarande hot om våld; utan istället få massa belöningar i form av status, uppskattning av släkt och vänner och likes. Därför blir det oproblematiska heterosexuella uttrycket ett manifest av att det inte är lika smärtfritt att uttrycka ett queert leverne. Jag vill helt enkelt att heteros ska vara medvetna om detta när de kysser varandra.

Att börja samla på de heterokyssar och heteropar som håller hand blir även ett roligt litet nöje för mig själv som gör att jag känner att det offentliga rummet även tillhör mig. Känslan blir "Yes, busted!" istället för "Nu-får-jag-inte-titta-för-då-blir-jag-bara-provocerad".

Jag tänker inte förneka allvaret i heteronormen (och dess tillhörande homo- och transfobi), som bland annat innebär dödsstraff och fängelsestraff runtom i världen, samt ett ständigt hot om våld mot hbtq-personer oavsett var vi befinner oss.

Jag uppmuntrar alla att göra bloggar som observerar normer. De normer ni har in your face varje dag. Det är ett sätt att gå i terapi med sig själv. Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar